vineri, 27 noiembrie 2015

Portocala sau portocal?

Imagineaza-ti ca e vara, e cald si esti insetat!
Ce poate fi mai bun decat un fresh de portocale? E normal sa ti-l doresti, e normal ca pentru asta sa storci pana la ultima picatura portocala, iar apoi sa arunci cojile.

Intr-o firma care se vrea rentabila, de multe ori rezultatele muncii angajatilor pot fi privite ca freshul de portocale, un nectar intr-atat de gratificant incat antreprenorul, in procesul muncii doreste sa stoarca pana la ultima picatura portocala care a produs acest suc.

Dar ce este aceasta portocala?
Este angajatul?
Sau angajatul este arborele de portocal care ofera fructele minunate din care se face freshul?

Tie ce ti-ar placea sa fii?
Portocala care este stoarsa iar apoi aruncata ca fiind inutila?
Sau portocalul care daruieste din preaplinul sau fructele, ramanand in picioare si crescand cu fiecare noua recolta?
Vrei sa fii stors, folosit, sau vrei sa cresti si sa daruiesti fara sa saracesti?

In mod paradoxal raspunsul nu este evident! Exista foarte multi oameni care doresc sa fie storsi. Exista o intreaga industrie in care unii sunt invatati sa stoarca si ceilalti sunt pacaliti sa creada ca cel mai minunat lucru, cel mai profesional este sa fie storsi.


Noi credem ca este nedemn, atat sa storci o persoana, cat si sa te lasi stors.
Din dorinta de a obtine rezultate financiare cat mai bune persoana este vlaguita de energie, timp, creativitate, potential de crestere si dezvoltare.



Noi credem ca am venit pe acest pamant minunat in aceasta epoca bogata in posibilitati pentru a ne bucura de viata, pentru a ne dezvolta in intelegere, in capacitatea de relationare, in libertate.
Nu suntem aici doar pentru a produce si asta sa ne ocupe tot timpul. sa nu ne mai ramana atentie si energie pentru lucrurile ce sunt cu adevarat importante in viata.
Nu traim pe acest pamant pentru a ne dori sa ne prinda un angajator si sa ne stoarca pana la ultimul strop de energie!

Care sunt metodele de stoarcere cu care au cazut tacit de acord angajatii si angajatorii?
Iata cateva:
- pedeapsa, penalizarea, amenintarea cu desfacerea contractului de munca, avertizare, corectia ... pe de o parte
- promovarea, prime si sporuri pentru munca facuta bine, aprecierea, beneficii ... pe de alta parte
Acestea si multe altele sub denumirea de metode de motivare a angajatilor, sunt de fapt tehnici eficiente de stoarcere, toate au la baza adrenalina.

Cum ar fi daca in loc de portocala, am fi mai degraba un arbore de portocal care daruind nu saraceste, care creste si el si se dezvolta in timp ce produce portocalele?

El nu traieste frustrari de genul:
"munca imi ocupa tot timpul si nu mai am energie pentru dezvoltare, pentru a-mi trai viata" deoarece el isi traieste din plin viata in timp ce produce, el se dezvolta odata cu productia.

Cum ar fi, sa nu lucram sustinuti de adrenalina pedepsei sau a recompensei, a ritmului sau a noutatii, a aprecierii sau a mentinerii unei bune imagini?

Cum ar fi daca am lucra pur si simplu pentru ca ne place munca, pentru ca in munca imi gasesc implinirea si cresterea si dezvoltarea si cunoasterea?
Cum ar fi sa fiu atent la mine si sa-mi dau aceasta demnitate de a lucra fara adrenalina, de a lucra din dragoste fata de mine, fata de persoanele din jurul meu si fata de mediul care ma sustine?

Cum as putea sa lucrez fara adrenalina?

Voi reusi atunci cand ma voi aprecia suficient de mult, cand voi considera ca merit sa investesc in mine toata atentia si dragostea.

Astfel voi investi in sanatatea mea, in inteligenta mea in dezvoltarea abilitatilor mele, a capacitatii de relationare si intelegere.
Voi deveni astfel plin pe dinauntru de energie, sanatate, intelegere si pricepere.
Voi arde de nerabdare sa daruiesc prin munca si efort, din preaplinul meu si celor din jurul meu, iar munca si efortul nu ma va mai secatui de energie ci ma va implini pentru ca darurile primite vor curge pur si simplu mai departe.

Oboseala de dupa munca va fi cu rost, imi va da bucurie, ca atunci cand urcand un munte, ajung in varf obosit dar fericit pentru ca a meritat.
Aceasta oboseala, impreuna cu recompensa bucuriei de dupa, sunt o puternica motivatie sa continui, sa ma reintorc cu drag pe munte, sa cuceresc noi varfuri.

Rezultatele atitudinii "arborelui de portocal" sunt, pe termen mediu si lung, mult mai bogate decat a celui ce intra in jocul "portocalei stoarse" deoarece cu fiecare portocala daruita arborele creste, se dezvolta, iar cu fiecare picatura stoarsa, portocala se devalorizeaza.
Merita atat pentru angajat cat si pentru angajator ca angajatul sa investeasca in el si sa lucreze cu demnitate, sa fie infloritor si sa se dezvolte lucrand.

Ce poti spune despre locul tau actual de munca?
Este o livada sau mai degraba un storcator?
Cresti la locul tau de munca sau te usuci?
Te bucuri la inceputul programului de lucru la fel ca la sfarsitul lui, luni dimineata ca vineri dupaamiaza?
Daca nu cresti si nu te bucuri de munca, schimba-ti munca! Sau poate este suficient sa-ti schimbi atitudinea cu care muncesti! Ceva trebuie sa schimbi pentru ca meriti sa traiesti o viata implinita!

Daca te-ai regasit in unele aspecte prezentate aici, te rog lasa un comentariu la sfarsitul articolului in care sa ne povestesti experienta ta.


12 comentarii:

  1. Bună ziua! Este foarte interesanta ideea dumneavoastră, îmi place și mă regăsesc în cele scrise mai sus, numai ca pana în momentul în care am citit articolul, nu cred ca am realizat intru totul. Nu mă simt împlinită, nu am o satisfacție la locul actual de munca și, de ceva timp mă gândesc cum pot face sa schimb asta. Mă bucur ca am dat de articolul scris de dumneavoastră și ca reușiți sa oferiți altceva angajaților!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Va multumesc ca apreciati articolul pe care l-am scris.
      “Portocala” sau “Arborele de portocal” sunt doua tendinte pe care cred ca le avem, fiecare dintre noi. Intrebarea este: in care investim atentie si energie? deoarece acea tendinta se va dezvolta si va deveni predominanta.
      In ceea ce priveste neimplinirea si insatisfactia la actualul loc de munca, si eu cred ca, atunci cand avem aceste sentimente, intr-adevar ceva trebuie schimbat: sau locul de munca, sau atitudinea personala. Oare care? Eu cred ca este intodeauna bine sa investim valoare in noi, sa ne imbunatatim atitudinea, sa fim tot mai mul t “arbore de portocal”. Este cea mai buna investitie. S-ar putea, ca urmare a acestei atitudini sa se schimbe situatia si sa ma simt implinit la locul de munca si sa nu mai trebuiasca sa imi schimb locul de munca. Daca nu se schimba nimic, daca nu simt ca sunt apreciat, poate este bine sa-mi caut un alt loc de munca. Tot ce am investit in mine, este oricum un castig, imi ramane mie si imi creste valoarea si probabilitatea de a gasi mai usor un nou loc de munca.

      Ștergere
  2. Buna seara. Ce m-a facut sa intru pe blogul dumneavoastra? In primul rand numele firmei, Galeria Creativ, in al doilea rand faptul ca si angajati pe acest domeniu. Mi-a tresarit inima pentru ca ceea ce tine de creatie ma defineste. Este locul in care ma simt naturala, unde mintea mea se reface, se reincarca, sufletul se linisteste, isi gaseste sensul, puterea si pozitivul. As fi onorata sa lucrez intr-un astfel de domeniu. Mi-as atinge telul daca voi reusi sa lucrez intr-o astfel de Companie. Sunt cuvinte scrise din ceea ce sunt eu, restul depinde doar de dumneavoastra. Chiar daca nu voi fi selectata sunt bucuroasa pentru faptul ca mi-ati atras atentia si pentru faptul ca in mine se mai trezeste inca fiorul acela al dorintei de a crea.
    Multumesc.
    O seara buna.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti multumesc ca ne-ai impartasit lucruri atat de frumoase din sufletul tau. Am fi si noi foarte incantati si onorati, ca parcurgand toti pasii necesari recrutarii, sa ajungem sa lucram impreuna. Te rog deci sa completezi si formularul pe care l-am introdus recent. Gasesti link-ul la penultimul paragraf al postarii sau in partea dreapta la pagina “Angajari”. In acest fel avem datele tale de contact si ne cunoastem mai bine.

      Ștergere
  3. Buna ziua!

    Dupa ce am citit articolul dvs. mi-ati trezit interesul si mai mult, mai ales conceptiile si modul in care vedeti si tratati oamenii. De fapt asta si conteaza cel mai mult la orice loc de munca de fapt: atmosfera si placerea de a fi acolo si de a face acel lucru, parerea mea. Ma intereseaza sa ma dezvolt atat profesional cat si personal bineinteles; am avut experiente mai mult cu copilasii (practica + voluntariat in diferite ONG-uri) dar sunt convinsa ca m-as descurca cu orice categorie atata timp cat presupune lucrul cu oamenii. Mi-ar face placere sa fac parte din echipa Creativ. Multumesc. :)

    Alexandra Burghelea

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur ca pentru tine este importanta relatia cu oamenii; si pentru noi. Tuturor ne place sa fim tratati bine. Cred ca dezvoltarea personala si profesionala consta in a dezvolta abilitatile de a-i trata pe ceilalti asa cum am vrea sa fim tratati si noi. Ne-am bucura si noi sa faci parte din echipa noastra.

      Ștergere
  4. Ma bucur ca am posibilitatea sa va spun povestea mea...
    In ultimii 10 ani am lucrat in diferite domenii, in comert, in vanzari, finante... La inceputul fiecarei experienta, fiind ceva nou, imi placea, eram entuziasmata. In momentul in care totul devenea o rutina, un automatism, nu imi mai gaseam locul...
    Acum cateva luni, din dorinta de a ma relaxa dupa o perioada istovitoare, am incercat sa creez diferite lucruri. Mi-a placut ce a iesit, dar cel mai mult mi-a placut ceea ce am simtit in momentul in care am creat...m-am simtit '' utila '' ; '' libera ''.
    Mi-as dori foarte mult sa fac parte din echipa voastra, este un loc unde ma simt cel mai bine...

    Alexandrina

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Este minunata atat povestea ta cat si faptul ca ai disponibilitatea sa o impartasesti; sunt doua aspecte importante ale muncii la Galeria Creativ.
      In ceea ce priveste rutina, experienta mea este ca atunci cand pun suflet in ceea ce fac, lucrurile prind viata, sunt mereu noi si nu am timp sa ma plictisesc.
      Asta nu inseamna ca n-ar fi bine sa ne dorim mai mult decat ce facem acum si uneori chiar sa ne si schimbam locul de munca. Totusi, cred ca inainte de a schimba un loc de munca, este util sa invatam tot ce avem de invatat din acel loc, sa traim cat mai total acea experienta, sa punem suflet in fiecare detaliu al muncii noastre, sa daruim dragostea si intelegerea noastra fiecarui coleg, sef, client, furnizor … pe care il intalnim la munca si sa fim deschisi sa primim darul pe care ei il au pentru noi.
      Acest fel de a trece prin viata ne imbogateste cu fiecare pas si scade mult riscul de a intra in rutina deoarece fiecare activitate pe care o facem ne imbogateste in fiecare zi cu altceva, in fiecare zi e noua.

      Daca doresti sa faci parte din echipa noastra, te rog sa completezi formularul care se afla in partea dreapta, la pagina “Angajari”. In acest fel ne cunoastem mai bine si ne dai datele tale de contact.

      Ștergere
  5. Foarte tare acest blog si cele 2 articole de pana acum. Le-am citit cu drag si interes pe amandoua si abia astept noile articole.

    Ma consider portocal si la joburile unde lumea a vrut sa ma considere portocala eu tot portocal m-am vrut a fi. Uneori mi-a iesit alteori am iesit din firma.

    Mi-ar placea sa tinem legatura si pe facebook, acesta e profilul meu: https://www.facebook.com/smeu.viorel

    Zi frumoasa va doresc

    RăspundețiȘtergere
  6. Datator de speranta si nu numai este acest articol si cred ca sunt oameni care vor sa fie portocali si nu portocale.
    Eu la locul actual de munca sunt portocala si m-am epuizat ca resurse . Si caut o alta perspectiva asupra muncii , o alta viziune a relatiei intre angajat si angajator . E foarte incurajator ce scrie aici si vreau sa ma manifest intr-un astfel de loc, sa fac parte daca este posibil din aceasta echipa. Va multumesc pentru ocazia de a citi si altfel despre viata, munca, relatii interumane .

    RăspundețiȘtergere
  7. Buna ziua!
    Acum simt ca mi-e timpul sa incep o cariera, sa am un loc de munca stabil la care sa pot merge cu placere. Mereu cand am mers in Galeria Creativ am avut un sentiement placut si o atragere de a sta cat mai mult inauntru pentru ca mereu gaseam lucruri noi. Mereu mi s-a intamplat sa am o primire buna, cu un zambet ceea ce este rar in ziua de azi. Am avut oportunitatea sa lucrez pe timpul verii, insa n-a fost placut. Nu pot spune ca am lucrat cu inima draga sau ca mergeam cu placere, o faceam din necesitate. Am avut acea experienta din care am invatat ca este foarte trist sa te angajezi intr-un loc doar pentru ca trebuie. Astfel, nu mai esti o persoana pozitiva sau optimista, pentru ca pleci la munca trist si automat ai starea asta mai mereu. Iar daca nu schimbi ceva la obiceiul tau, te obisnuiesti sa fii asa si nu-i bine.
    Mi-a placut ceea ce ati scris cu privire la arborele de portocale si portocalele. Insa, permiteti-mi sa va spun la ce m-am gandit. Arborii au luat viata dintr-o samanta care, la randul ei provenea dintr-o portocala. Si-mi pare foarte important sa fii o portocala cu seminte bune, de un soi bun. Care, la randul lor sa se prinda in pamant, sa creasca si sa dea roada, nu sa putrezeasca. Iar astfel, e posibil ca de la o singura portocala sa ia viata o intreaga livada! :)

    RăspundețiȘtergere